Zahraniční hosté

Avner Arad – Klavírista Avner Arad pochází z Izraele a jako sólista i komorní hráč procestoval celou Severní Ameriku i Evropu. Vystoupil v mnoha prestižních koncertních síních světa, mezi nimiž vyniká např. Concertgebouw v Amsterdamu, Konzerthaus ve Vídni, sál Kolínské filharmonie, Palais des Beaux-Arts v Bruselu nebo Kennedy Center ve Washingtonu. Krom toho získal ocenění za své vystoupení v slavné Carnegie Hall - Carnegie Hall's Distinctive Debuts Award a je držitelem prvních cen na významných soutěžích Koussevitzky Memorial Competition a Young Keyboard Artists International Piano Competition, stejně jako dvojnásobným vítězem soutěže Gina Bachauer International Piano Competition, kterou pořádá Juilliard School. Mezi jeho kritikou nejvíce ceněné nahrávky patří Bachovy Goldbergské variace, kompletní kolekce Chopinových valčíků či výběr z díla Roberta Schumann (pro společnost MSR Classics) a též kompletní klavírní dílo Leoše Janáčka pro Helicon Records. Arad studoval v USA jako držitel zvláštního stipendia "Sharett Scholarship" americko-izraelské kulturní nadace, nejprve pod vedením Barryho Snydera na Eastman School of Music. Poté absolvoval Curtis Institute jako žák Seymoura Lipkina a získal magisterský titul na Juilliard School, kde studoval u Rudolfa Firkušného a Emanuela Axe.

Sara Davis Buechner – kanadská pianistka amerického původu a absolvetnka Juiliard School ve třídě Rudolfa Firkušného. Je držitelkou mnoha ocenění na prestižních světových klavírních soutěžích. Nyní sídlí v Kanadě a věnuje se intenzivní koncertní a nahrávací činnosti v mezinárodním měřítku. V jejím aktivním repertoáru se nachází více než 100 klavírních koncertů a je vyhledávanou sólistkou u významných světových orchestrů. Její pozoruhodné nahrávky jsou velmi ceněné odbornou kritikou. Paní Buechner nyní působí jako profesorka klavírní hry na University of British Columbia ve Vancouveru. Prezentoval se také přednáškami a mistrovskými kurzy po celém světě, mimo jiné též v rámci The Juilliard School v New Yorku nebo Royal Academy v Londýně.
» Internetové stránky

Douglas Buys – americký pianista, absolvent bakalářského a magisterského studia na Juilliard School jako stipendista ve třídě Rudolfa Firkušného. Mezi jeho další učitele patřila taková jména jako John Perry, Lilian Kallir a bylo mu též umožněno studovat ve Francii u Nadii Boulanger a rodiny Casadesusových. Jeho koncertní kariéra zahrnuje množství recitálů a spolupráci s orchestry v USA i Evropě, včetně vystoupení na dva klavíry spolu s Firkušným. Nedávno se prezentoval na festivalech v Kalifornii a Veromontu sérií mistrovských kurzů a recitálů na Humboldt State University, San Francisco Conservatory a University of Idaho. V roce 1988 mu udělil prezident George Bush starší v rámci ceremoniálu, který pořádal National Press Club, zvláštní ocenění za jeho vynikající pedagogickou práci. Douglas Buys v současné době vyučuje na New England Conservatory, v minulosti byl též pedagogem na Duke University a North Carolina School of the Arts.

Richard Cionco – americký klavírista, jako sólista vystoupil již s mnoha světovými orchestry. V Evropě koncertoval se Státním komorním orchestrem Žilina a se Severočeskou filharmonií jako finalista Mezinárodní hudební soutěže Pražského jara v roce 1993. Svým vystoupením oslnil publika nejen v nejvýznamnějších amerických koncertních sálech, ale například i v Dánsku, Kanadě, Číně, Japonsku a Tchaj-wanu. Pan Cionco je absolvent University of Maryland a Juilliard School, studoval pod vedením Rudolfa Firkušného, Thomase Schumachera a Audrey Bart Browna. Působil jako odborný asistent a asistent Davida Dubala po čtyři roky na Juilliard School a v roce 1993 přestoupil na klavírní fakultu na California State University v Sacramentu. Vyučuje a koncertuje také každé léto na Orfeo International Music Festival v severní Itálii a Sulzbach-Rosenberg Int’l Music Festival.
» Internetové stránky

Carlo Grante – Italský pianista, absolvent studia klavírní interpretace pod vedením Sergia Perticaroliho na konzervatoři v Římě a později absolvent univerzity v Miami (USA) ve třídě Ivana Davise a především Juilliard School v New Yorku, kde byl jeho profesorem Rudolf Firkušný. Později se přestěhoval do Londýna. Grante je jeden z nejaktivnějších a nejčastěji nahrávajících umělců své generace. Neméně činný je jako koncertní virtuóz a v jeho obšírném repertoáru se nachází také množství soudobých a moderních děl. Vystupoval na mnoha významných festivalech a s vynikajícími italskými i zahraničními orchestry (např. s londýnským Royal Philharmonic Orchestra). Granteho diskografie čítá více než třicet titulů, mimo jiné díla Plattiho, Clementiho, Scarlattiho, Liszta, Busoniho, Chopina a Prokofieva.
» Internetové stránky

Eduardus Halim – klavírista a pedagog indonéského původu. Studoval na Juilliard School pod vedením Sashy Gorodnitzkého a Rudolfa Firkušného. Poté se stal posledním soukromým žákem legendárního klavírního virtuóza Vladimira Horowitze (který byl sám přítelem a obdivovatelem Firkušného). Po vítězství v soutěži Young Concert Artists International Auditions z roku 1989 se Eduardu Halimovi dostalo mimořádné pozornosti jako pianistovi, jehož virtuozita je srovnatelná pouze s jeho jedinečnou muzikalitou. Jeho neporovnatelný pianistický projev podporuje také mimořádné osobní charisma. Eduardus Halim je v současnosti profesorem s titulem „Sasha Gorodnitzky Chair“ na umělecké fakultě New York University.
» Internetové stránky

Anya Laurence – Kanadská klavíristka Anya Laurence studovala u Mistra Firkušného pět let soukromě v New Yorku. Po konci svého studia odehrála svůj recitálový debut v Carnegie Hall. V návaznosti na to se stala asistentkou ředitele v Landowska Center v Lakeville ve státě Connecticut. Po návratu do Kanady se stala členkou tzv. Umělecké rezidence (Artist-in-Residence) na University of Guelph v Ontariu. Během tohoto období podnikala umělecká turné s hercem Efremem Zimbalistem mladším; hrála sonáty, které Efrem mladší složil spolu se svým otcem, vynikajícím houslistou. Anya Laurence dosud vydala čtyři knihy a o Rudolfu Firkušném publikovala dva články pro Clavier Magazine. Věnuje se také psaní pro internetový server Suite 101, v rámci něhož publikuje své články o Mistru Firkušném a klavíristce Sara Davis Buechner. Anya je ženou reverenda Andrease Thiela, který se před svým nástupem do duchovního úřadu věnoval koncertní kariéře. Žijí spolu ve městě St. Marys v Ontariu v Kanadě.

Donna Lee – americká klavíristka, debutovala v roce 1990 s National Symphony Orchestra. Vystupovala po celé USA, též v Evropě i Asii, včetně Hong Kongu, Pekingu či Portorika. Donna Lee získala doktorát na Peabody Conservatory na The Johns Hopkins University, magisterský titul na The Juilliard School a bakalářský na University of Maryland v College Park. Na těchto institucích studovala u významných profesorů včetně Juliana Martina, Rudolfa Firkušného a Thomase Schumachera. Donna Lee v současné době působí jako profesorka a koordinátorka klavírního oddělení na Kent State University, podílí se také na vedení Piano Institute státu Kent a je též fakultativní umělkyní na festivalu komorní hudby Kent/Blossom v Ohiu a Brevard Music Center v Severní Karolíně.

Annlynn Miller – koncertní pianistka, která si získala všeobecné uznání pro svou dynamickou a senzitivní hru. Její široký repertoár zahrnuje sólovou i komorní hudbu a její nahrávky pro evropské rozhlasové stanice uchvacují publikum v mnoha metropolích USA a Evropy. Annylynn Miller se narodila v New York City a studiu hudby se věnovala na Juilliard School of Music a na Sarah Lawrence College. Jejím profesorem na Juilliardu byl mezi jinými i Rudolf Firkušný, který ji doporučil pro další studium u profesora Bruno Seidlhofera na Akademii hudby ve Vídni. Annlynn Miller je mimořádně úspěšnou pedagožkou, což dosvědčují častá soutěžní ocenění jejich studentů ve Švýcarsku, kde v současnosti působí.
» Internetové stránky Dua Miller-Schmid

Ulrich Schmid během své kariéry violoncellového virtuóza procestoval Evropu i Spojené Státy. Pochází z Bernu ve Švýcarsku a již jako mladík absolvoval mistrovskou třídu Paula Torteliera na Conservatoire National Supérieur de Musique v Paříži. Později studoval u Andrého Navarry na Musikhochschule v Detmoldu v Německu, později se stal jeho asistentem, aby pak nakonec otevřel svou vlastní cellovou třídu na stejné univerzitě. Působil jako první cellista v Bielefeldské filharmonii v Německu a ve stejné pozici ve Státním divadle v Darmstadtu (Německo). Je držitelem čestného Diploma d'Onore z italské Sieny a na svých koncertech hraje na vzácné italské mistrovské cello z dílny Testoreho z roku 1760. V jeho diskografii nalezneme nahrávky koncertů Blocha, Villa-Lobose, Honeggera, Stamitze i Mozarta (fagotový koncert).

Dora Nováková–Wilmington – klavíristka českého původu, dcera českého skladatele Jana Nováka a žákyně Vitalije Margulise na Hochschule für Musik ve Freiburgu a Rudolfa Firkušného na Julliard School v New Yorku. Koncertovala v USA, Evropě i Japonsku a zároveň nahrávala pro hudební vydavatelství Audite, VDE Gallo a mnoho rozhlasových i televizních kanálů. Pedagogické zkušenosti začala sbírat již během studií na Julliard School v New Yorku. Od roku 1990 vyučuje na Hochschule für Musik und Theater v Mnichově. V minulosti vedla mistrovské kurzy např. v Roveretu v Itálii a Oomutě v Japonsku.

Alan Weiss – pochází z New York City (USA). Jeho učitel a legendární český pianista Rudolf Firkušný jej označil za “jednoho z mimořádných klavíristů své generace”. Pod vedením tohoto velkého hudebníka získal doktorát hudebního umění na prestižní Juilliard School. Navíc jej sám Maestro pozval k nahrávce kompletního díla pro klavír na čtyři ruce W. A. Mozarta pro společnost VOX.  Je laureátem mnoha světoznámých klavírních soutěží (Carnegie Hall Competition, Queen Elisabeth of Belgium International Competition) a v současnosti působí v Belgii a zároveň pořádá koncertní turné po svých rodných Spojených státech, také v Anglii, Evropě, Jižní Americe, nebo Asii. Je profesorem klavírní hry na The Lemmens Institute v Leuvenu v Belgii a na konzervatoři v holandském Utrechtu. Je častým hostem (sólově, v komorní hudbě a mistrovských kurzech) na festivalech pořádáných argentinskou pianistkou Marthou Argerich v různých zemích světa: Lugano, Beppu (Japonsko) a Buenos Aires.
» Internetové stránky

 

Čeští hosté

Renata Ardaševová je vyhledávanou sólovou a komorní hráčkou, kterou slyšela pódia v Německu, Rakousku, Velké Británii, Švýcarsku, Turecku, Lucembursku, Holandsku, Polsku, Lotyšsku a dalších zemích. Kritika oceňuje především její vnitřní náboj a emotivní ztvárnění hudebního obrazu jakož i zvukové kvality a smysl pro formu a výstavbu interpretovaných skladeb. Spolupracuje s domácími i zahraničními sólisty, spolu s Igorem Ardaševem se věnuje i hře v klavírním duu. Podnětem se stala nabídka firmy Supraphon k nahrávce kompletního čtyřručního díla A.Dvořáka. Kromě jeho Slovanských tanců, Legend a cyklu Ze Šumavy duo natočilo pro firmu Supraphon i originální čtyřruční verzi cyklu Má vlast Bedřicha Smetany. Kromě své bohaté koncertní činnosti se Renata Ardaševová věnuje i výuce na Janáčkově akademii múzických umění v Brně.

Prof. PhDr. Jindřiška Bártová je profesorkou Hudební fakulty JAMU, na níž vede Katedru hudebních a humanitních věd a přednáší hudbu dvacátého století a vývojové trendy v dějinách vokální hudby. V odborném českém i zahraničním tisku publikovala velkou řadu studií a slovníkových hesel věnovaných předním osobnostem a historickým dějům české i světové hudby, knižně vydala monografie zabývající se významnými českými skladateli dvacátého století (Jan Kapr, Miloslav Ištvan, Camerata Brno). Ve spolupráci s Monikou Holou sepsala knihu Režijní přístupy k operám Leoše Janáčka v Brně a zasáhla též do hudební esejistiky knihou Přemítání nejen o hudbě. Více než třicet let se soustavně věnovala hudební kritice v denním a odborném tisku, jejímž výsledkem je řada tří až čtyř tisíc publikovaných recenzí. Je předsedkyní Akademického senátu Hudební fakulty JAMU a členkou oborových a uměleckých, případně vědeckých rad několika českých vysokých škol.

Monika Holá je absolventkou Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, oboru hudební věda a Hudební fakulty JAMU, oboru operní režie. Osm let pracovala jako dramaturg Janáčkovy opery v Brně, byla též činnná na Mezinárodním hudebním festivalu Brno a jako redaktorka hudební revue Opus musicum. Od roku 2000 přednáší dějiny opery a operní dramaturgii na HF JAMU, kde současně vykonává funkci proděkanky pro vědu a výzkum. V popředí jejího profesního zájmu stojí trvale operní produkce: je autorkou řady textů věnovaných operní tvorbě a opernímu prostředí vůbec (méně známé opery Karla Bendla, Richarda Rozkošného a Františka Škroupa, spoluautorství na publikacích Režijní přístupy k operám Leoše Janáčka v Brně, či Operní režisér v minulosti a současnosti, nebo studie Большой театр? Большие театри! Aneb Jak se staví v Rusku).

Prof. PhDr. Josef Kovalčuk, divadelní dramaturg a teoretik. Jako divadelník působil v HaDivadle a v pražském Národním divadle. Podílel se na obnovení Divadelní fakulty JAMU a po čtyři funkční období byl jejím děkanem. V současnosti je proděkanem pro vědecko-výzkumnou činnost, vede jeden z ateliérů režie a dramaturgie a jako dramaturg spolupracuje s Divadlem Husa na provázku. S osobností Rudolfa Firkušného se setkal prostřednictvím svého tchána, muzikologa prof. PhDr. Roberta Smetany, DrSc. , který byl ve dvacátých a třicátých letem jeho blízkým přítelem. V roce 1978 sepsal R. Smetana své vzpomínky na R. Firkušného, které ještě doplnil o vzpomínky jeho sestry Marie Kasíkové Firkušné.

Michal Mašek patřil od dětství k největším talentům klavírní hry. V 16ti letech natočil jako první Čech slavné Bachovy Goldberg variationen, zvítězil v řadě mezinárodních soutěží, za nahrávku Bachova koncertu s Jiřím Bělohlávkem a Prague Philharmonia získal cenu Talent roku. Spolupracoval dlouhodobě koncertně a ve studiích s legendárním houslistou Josefem Sukem, jeho nahrávky Beethovenova „Císařského“ koncertu a Martinů recitálu byly několikrát mezinárodně oceněny. Je jedním z mála českých umělců, který spolupracuje s hudebním vydavatelstvím EMI Classics. Vzhledem ke zdravotní pauze, která Michalu Maškovi nedovolovala několik let veřejně vystupovat, věnoval se obchodu, marketingu a PR. Nyní tyto dovednosti s úspěchem spojuje jako producent při organizování vlastních kulturních projektů.

Richard Pohl – pianista, student doktorského programu na hudební fakultě JAMU. Tématem jeho dizertace a výzkumu je život a dílo Rudolfa Firkušného. Jako interpret se věnuje se zejména komorní hře a spolupracuje s operními sólisty i instrumentalisty. Kromě toho má na svém kontě několik premiér soudobých mexických, amerických i českých autorů. Působí též pedagogicky na uměleckém gymnáziu Pavla Křižkovského v Brně, je korepetitorem Mezinárodní pěvecké soutěže ve Žďáru nad Sázavou a mistrovských pěveckých kurzů Petera Dvorského a Dagmar Livorové ve Znojmě. Kromě toho je též manažerem koncertní agentury Melodia Art, která se věnuje především podpoře mladých začínajících umělců a pořádání benefičních kulturních akcí.

PhDr. Jiří Šafařík je celoživotně spjat s Kroměříží, kde na konzervatoři P. J. Vejvanovského přes čtyřicet let působí jako pedagog Dějin hudby. Středem jeho odborného zájmu je zejména hudba období renesance a baroka. Jiří Šafařík vedl v letech 1961 - 1991 jako sbormistr a umělecký vedoucí pěvecký sbor Moravských madrigalistů - pod jeho vedením sbor koncertoval v mnoha evropských státech, např. Rakousku, Itálii, tehdejším Západním Německu, Francii aj. a provedl široký repertoár od skladeb renesanční vokální polyfonie až po současné autory, např. Rudolfa Růžičku, Miloše Štědroně, Jana Nováka či Petra Ebena. Jiří Šafařík je autorem třídílných Dějin hudby, které vycházely v letech 2002 - 2006 a rovněž autorem dosud jediné v českém prostředí publikované monografie o Rudolfu Firkušném (Brno, Universitas masarykiana, 1994).

Univerzitní profesor PhDr. Miloš Štědroň, CSc., je pedagogem a v letech 1998–2000 i prorektorem pro vědu a výzkum na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Věnuje se především výzkumu díla Leoše Janáčka, je autorem více než 50 odborných studií s „janáčkovskou“ tematikou, kromě toho se věnoval ediční kritické práci při vydávání Janáčkova díla. Zvláštní oblastí jeho zájmu tvoří rekonstrukce a realizace Janáčkových nevydaných skladeb. Je mj. autorem knihy Leoš Janáček a hudba 20. stol. z roku 1998. Známý a uznávaný je též jako skladatel vážné hudby, ale je i autorem mnoha desítek filmových a scénických hudeb, a jednou z našich nejvyhledávanějších osobností v tomto oboru.

Prof. Alena Veselá je dobře známá ve více oblastech spjatých s vážnou hudbou. Jako ceněná hráčka na varhany pravidelně koncertovala nejen doma, ale úspěchy slavila v celé řadě zahraničních zemí (téměř celé Evropě, zemích bývalého Sovětského svazu, USA, Kanadě). Své interpretační zkušenosti pak jako pedagožka předávala mladé generaci na brněnské JAMU, nárazově také v zahraničí, kde vedla mistrovské kurzy (v Německu, Švédsku, Norsku, Kanadě). Pravidelně byla zvána jako členka mezinárodních porot varhanních soutěží, např. Pražského jara, Grand Prix de Chartres, či soutěže v italské Bologni. Srdcem však zůstávala věrná brněnskému prostředí a JAMU. Působila zde téměř 50 let a její kariéra kulminovala úspěšnou osmiletou funkcí rektorky JAMU. Má zásluhy o kulturu moravské metropole – pomohla oživit činnost zdejšího Spolku přátel hudby a působí či působila v mnoha různých funkcích v kulturní sféře – např. v Nadaci Leoše Janáčka, a především ve Spolku pro výstavbu nového koncertního sálu v Brně. Získala mnohá ocenění, např. zlaté medaile Masarykovy univerzity, AMU a JAMU, dvě Ceny města Brna (1979 a 2001), Cenu Jihomoravského kraje a další.

Pavel Wallinger má na svém kontě velmi bohatou uměleckou činnost. Téměř 20 let působí jako koncertní mistr Filharmonie Brno, věnuje se intenzivní komorní hře v ansámblech doma a v zahraničí (koncertní mistr orchestru Czech virtuosi, hostující koncertní mistr v komorním orchestru Camerata Bern). Své jméno též propůjčil smyčcovému kvartetu, jehož je zakladatelem a jež si brzy po svém zrodu (1985) díky celé řadě soutěžních úspěchů prorazilo velmi úspěšnou cestu do celého světa. Nezanedbatelná je i jeho sólová činnost: jako sólista Pavel Wallinger vystupoval v doprovodu významných českých hudebních těles (Filharmonie Brno, Moravská filharmonie Olomouc, Filharmonie Hradec Králové, Filharmonie Zlín, komorní orchestr Musici Boemi). V posledních pěti letech své bohaté interpretační zkušenosti předává mladé generaci jako pedagog JAMU.

Bledar Zajmi – Violoncellista Bledar Zajmi, koncertní mistr v Národním divadle v Praze se narodil v roce 1973 v hlavním městě Albánie, v Tiraně. V letech 1992 – 1997 studoval na AMU v Praze ( doc. Rudolf Lojda) a v roce 1997 se účastnil mistrovských kurzů v rakouském Semmeringu pod vedením Josefa Chuchra. Od roku 2011 působí jako doktorant na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Už v 80. letech začal na interpretačních soutěžích získávat ocenění, která později doplnil např. 2. Cenou a zvláštní cenou poroty na mezinárodní soutěži komorní hudby “ Palma d´ Oro” v Itálii ( 1999) a v roce 2004 stříbrnou medailí a 3. Cenou na mezinárodní soutěží komorní hudby “ Premio Rovere d´ Oro” v italském San Bartolomeo al Mare. Zajmi vystupoval jako sólista s orchestry , jako komorní hráč a na recitálech v mnoha evropských zemích, v Japonsku, Jižní Korey, Izraeli, Číně a Brazílii. V České republice spolupracoval s Moravskou filharmonii Olomouc, Státní filharmonii Brno, Virtuosi di Praga, Barocco Sempre Giovane i s mladým avantgardním orchestrem Berg. Na svém kontě má sólové i komorní nahrávky pro Český rozhlas a Českou televizi a řadu CD. Hraje na violoncello mistra Jana Slipky “ Clarus” .

 

© 2012 Hudební fakulta JAMU v Brně